MarketResponse partner van het Zorgmarketingplatform

Persbericht

Utrecht, Den Bosch, december 2023

MarketResponse sluit partnerovereenkomst met het Zorgmarketingplatform

Samenwerking voor datagedreven patiënt-, cliënt- en verwijzerstevredenheid

Steeds meer zorgorganisaties gebruiken data en meten de tevredenheid van hun patiënten, cliënten, bewoners of verwijzers of doen (markt)onderzoek naar hun behoeften. Veel van die organisaties slagen er echter nog onvoldoende in op basis van die inzichten het zorgaanbod structureel te verbeteren of hun processen of communicatie te optimaliseren. MarketResponse Nederland en het Zorgmarketingplatform zijn een partnership aangegaan om communicatiespecialisten, marketeers en beleidsmakers in de zorg voor te lichten en structureel van informatie te voorzien om meer uit hun data en cliëntinzichten te halen.

“Marketing en zorg: voor veel mensen die betrokken zijn bij de zorg lijkt het een pact van de duivel”, aldus Joep van de Ven, directeur van het Zorgmarketingplatform. “Toch is, als je verder vraagt, is niemand tegen tevreden patiënten, cliënten of verwijzers. Dat is juist de essentie van zorgmarketing en niet keiharde concurrentie of het verkopen van zoveel mogelijk producten of diensten waar niemand op zit te wachten. Helaas hebben veel mensen dat verkeerde beeld van marketing”.

Er valt meer te halen uit alle marktonderzoek in de zorg

Het Zorgmarketingplatform bestaat inmiddels al zo’n 15 jaar en gegroeid tot zo’n 2.000 abonnees die via diverse kanalen, waaronder LinkedIn, op de hoogte worden gehouden van de belangrijkste (inter)nationale ontwikkelingen op het gebied van marketing in de zorg.

“Corona heeft ons zeker parten gespeeld’, vervolgt Joep, ‘ Sinds Corona zien we dat mensen steeds minder tijd voor ‘live bijeenkomsten’ hebben en zoeken daarom aanvullende manieren om kennis en inzichten over zorgmarketing te verzamelen en te delen”.

“We zien op onze beurt dat de zorg geld uitgeeft aan datagedreven werken, klanttevredenheids- en ander marktonderzoek maar er nog niet het maximale uithaalt. Dat is zonde van het geld”, vult Wiebe de Ridder van MarketResponse aan. “Toen we in daarover in gesprek raakten met het Zorgmarketingplatform, zagen we meteen de raakvlakken”.

Klanttevredenheid in kaart brengen

MarketResponse is een onderzoeksbureau dat erop gericht is om merken en (maatschappelijke) organisaties elke dag te helpen om hun doelgroepen beter te begrijpen en op basis daarvan te acteren.. Bij MarketResponse verzamelen, verrijken, analyseren en duiden we data. Door kwantitatief en kwalitatief onderzoek te combineren laat MarketRespnse de mens achter de data zien. “We kennen hun opinies, leggen hun drijfveren bloot en maken hun gedrag voorspelbaar. Hiermee helpt we zorgorganisaties met het verbeteren van de patiënt- en cliëntbeleving, het verhogen van medewerkerstevredenheid en het verbeteren van de marketing- en communicatie inspanningen”, aldus Wiebe de Ridder.

“MarketResponse organiseert jaarlijks de verkiezing van het meest klantvriendelijke bedrijf van Nederland. Dat doet ze door jaarlijks onderzoek te doen binnen verschillende branches in Nederland. Het is opvallend dat jaarlijks slechts een paar zorg- en welzijnsorganisaties hiervoor worden genomineerd zoals een Cliniclowns en Stichting KiKa, terwijl er toch jaarlijks heel veel tijd en geld wordt geïnvesteerd om vast te stellen hoe het staat met de tevredenheid van patiënten of cliënten”, legt Wiebe de Ridder van MarketResponse uit.

“Jaarlijks leggen Elsevier en het Algemeen Dagblad ziekenhuizen langs de meetlat van kwaliteit onder de titel van ‘beste ziekenhuis’ van Nederland. We merken dat zorgorganisatie enerzijds trots zijn als ze bovenaan het lijstje staan of gemiddeld een 8 of hoger scoren. Maar als dat niet het geval is, vinden ze het moeilijk om precies te bepalen aan welke knoppen ze moeten draaien om hun prestaties te verbeteren of aan hun patiënt- of cliënttevredenheid te werken”, vult Joep van de Ven aan.

Interactie met de buurt

MarketResponse en het Zorgmarketing platform zien dat er nog een wereld te winnen is en zoeken via de samenwerking naar manieren om de bewustwording bij zorgorganisatie te vergroten. Door het overdragen van praktische kennis, data en ervaring van marketingspecialisten naar zorgmarketeers en tussen zorgmarketeers onderling- hopen MarketResponse en het Zorgmarketingplatform een bijdrage te leveren aan betere zorg.

“Nederland behoort al tot de landen met de beste zorg van de wereld. Ondanks de misschien soms negatieve berichten over de zorg en over agressie van patiënten en cliënten. Nederland loopt voorop als het gaat om zorginnovatie en onderzoek. Meer focus op client- en patiënttevredenheid om patiënten, cliënten en verwijzers nog beter te betrekken in het proces gaat helpen om de zorg nog verder te verbeteren, zorgkosten te verlagen en zorgmedewerkers te behouden”, geeft Frank Bos van MarketResponse tot besluit aan.

Noot voor de redactie: als u vragen heeft over dit persbericht kunt u contact opnemen met Joep van de Ven via telefoonnummer 06-15830190 of e-mailadres info@zorgmarketingplatform.nl. De foto bij dit persbericht is vrij van rechten te gebruiken.