Zorgmarketing in de Media: week 40, 2024

Op welke manier kwam marketing in de zorg de afgelopen week in de media? Wij scanden het nieuws voor je en maakten een selectie. Dit zijn de artikelen die ons het meeste bij zijn gebleven:

Ik ben je adem

Een nieuwe campagne van het Longfonds brengt adem onder de aandacht. We ademen 20.000 keer per dag, terwijl daar er niet bij stilstaan. In samenwerking met Studio Fik, wil het Longfonds met “Ik ben je adem” mensen daarvan bewust maken; niet alleen vanwege wat er fout kan gaan, maar juist ook voor gezondere longen en lucht.

Een minimumleeftijd op social media

Uit onderzoek blijkt dat jongeren ongelukkig worden van veel social media gebruik. Steeds meer mensen pleiten daarom voor een minimumleeftijd. Hoe kunnen communicatieadviseurs in de zorg hierbij een steentje bijdragen?

Met afstand beter

Patiëntmonitoring wordt steeds vaker op afstand gedaan. Bij het Ikazia-ziekenhuis kan er dankzij een samenwerking met “Zorg bij jou” beter digitaal gecommuniceerd worden met cliënten die op afstand worden gemonitord. Patiënten krijgen een veiliger gevoel, en monitoring op afstand levert meer tijd voor verpleegkundig personeel op om zich te richten op patiënten die extra zorg nodig hebben. 

Grip op uw nieren

Onderzoeker gezondheidswetenschappen Marco Boonstra ontwikkelde een prachtige manier om de communicatie tussen zorgverleners en nierpatiënten te verbeteren. Het middel? Kaarten en een informatieboekje! Lees meer over deze eenvoudige maar effectieve methode.

Voorkom wildgroei van API

Steeds meer zorgorganisaties gebruiken digitale zorgtoepassingen, zoals monitoring, beeldbellen en Elektronische Patiëntendossiers. Deze technologieën worden allemaal geintegreerd via Application Programming Interfaces (API’s). Wijnand van Plaggenhoef gaat wat dieper in op de voor- en nadelen.