Zorgmarketing in de Media: week 26, 2024
Op welke manier kwam zorgmarketing de afgelopen week in de media? Wij scanden het nieuws voor je en maakten een selectie. De ‘picks’ van deze week:
Zelfverzekerd de “echte” wereld in
Een interessant artikel van Michiel van Zaane! Gen Z vindt het veel spannender om in de echte wereld op iemand af te stappen, maar uit zich juist veel makkelijker op social media. Voor zorgmarketeers dus goed om te weten als ze die doelgroep willen benaderen!
Problematisch Social Mediagebruik
Mentale gezondheid van jongeren blijft laag sinds de coronacrisis. De GGD is vooral bezorgd over het social media-gebruik en de problemen die ontstaan door overmatig gebruik. Teveel tijd doorbrengen op sociale media kan psychische klachten veroorzaken, verklaart de GGD. Bewustwording voor dit probleem is erg belangrijk, en voor zorgmarketeers en communicatiespecialisten dus ook de taak om hier media-aandacht aan te besteden!
Alarmkreet uit de VS
Ook een alarmkreet vanuit de VS. Vivek Murthy, hoofd van de Amerikaanse equivalent van de RIVM, vraagt om risico-labels op social media apps, zoals je die ook op sigarettenpakjes tegenkomt. Volgens de arts is er bij overmatig social mediagebruik dusdanig veel kans op mentale gezondheidsklachten, dat gebruikers daar extra op gewezen moeten worden. Een interessant standpunt dat de ethische vragen rondom sociale media opwerpt. Wat betekent dit voor marketeers die zich specialiseren in sociale media?
Er is voldoende geld en personeel
Tegengeluid in een bijzonder radiofragment. Hoogleraar Marcel Canoy zegt dat er genoeg geld en personeel is in de zorgsector, maar dat het in de zorg verkeerd wordt gebruikt. Het ondersteunen van nieuwe initiatieven en het efficient indelen van zorg zouden onze zorgsector ook financieel houdbaar maken. Voor communicatiespecialisten in de zorg is er dus ook veel werk aan de winkel!