Zorgmarketeer van de toekomst

Het marketingvak verandert door alle maatschappelijke en technologische ontwikkelingen in rap tempo. Dat heeft ook consequenties voor marketing- en communicatieprofessionals in de zorg.

De toekomst van Marketing?

In 2020 ging Hogeschool Utrecht samen met Nima op zoek naar het antwoord. Richting 2025 ziet men 6 trends, 4 scenario’s en 6 kerncompetenties voor de toekomst van marketing én marketingprofessional.

Trends in marketing:

  1. Technologische innovatie.
  2. Klantbeleving.
  3. E-commerce met direct to consumer.
  4. Data ethiek en privacy.
  5. Purpose en impact.
  6. Sales activatie.

Toekomstscenario’s voor marketing:

  1. Impact first, Data driven.
  2. Profit first, Data driven.
  3. Impact first, Human Inspired.
  4. Profit First, Human Inspired.

Kerncompetenties van marketing:

  1. Ondernemerschap en business sense.
  2. Samenwerken en coalitievorming.
  3. Creativiteit, flexibiliteit en nieuwsgierigheid.
  4. Sociale- en gedragskennis i.c.m. data en technologie.
  5. Maatschappelijk bewustzijn: purpose en impact.
  6. Ethisch en kritisch denken.

De basis van marketing blijft volgens de onderzoekers bestaan uit (1) de klant centraal, (2) een sterke merk-klant relatie en (3) de marketingmix met de vier of zes P’s

Belangrijke trends in de zorg

Begin 2021 beschreef Sjors van Leeuwen 9 belangrijke trends die de komende jaren een belangrijke rol spelen in de Nederlandse gezondheidszorg. Trends waarbij marketing en zorgmarketeers een belangrijke inbreng kunnen en moeten hebben.

  1. Juiste zorg op de juiste plaats op het juiste moment.
  2. Digitaal wordt het nieuwe normaal.
  3. Zorg op maat door ‘personalized healthcare’.
  4. Boeien en binden van medewerkers.
  5. Gepersonaliseerd en persoonlijk.
  6. Zorgorganisaties worden uitgever.
  7. Minder marktwerking, meer samenwerking.
  8. Bouwen aan wendbare netwerken en ecosystemen.
  9. Zorgvernieuwing door multi-innovatie.

Rol van de (zorg)marketeer verandert ingrijpend

Volgens marketinglegende Philip Kotler verandert de rol van de marketeer ingrijpend in deze overgangsfase naar een digitale economie. Dit schrijft hij in zijn nieuwste boek Marketing 4.0:

“Traditionele marketing voldoet niet langer. In de digitale economie is de rol van marketeers om klanten tijdens hun reis te leiden van awareness naar de uiteindelijke advocacy.”

De (zorg)marketeer van de toekomst wordt meer en meer: (1) vertegenwoordiger van de klant die (2) organisatiebreed optreedt als (3) regisseur van superieure klantbelevingen (4) over de gehele klantreis heen.

Must have skills

Als we de berichten in de vakmedia op een rij zetten, dan zijn dit de ‘must have skills’ voor de marketeer van de toekomst:

  • Analytisch vermogen.
  • Strategisch inzicht.
  • Kennis (online) marketing.
  • Interdisciplinair samenwerken.
  • Adviesvaardigheden.
  • Communiceren en presenteren.
  • Projectmanagement.
  • Nieuwsgierigheid.
  • Resultaatgerichtheid.
  • Wendbaarheid en veranderkracht.
  • Creativiteit (innovatief).
  • Kritisch denken (zelfreflectie).
  • Empathisch zijn en ethisch doen.

Rollen (online) marketeer

Digitale marketing wordt steeds belangrijker en daarmee verandert ook de rol van de marketeer. Op basis van berichten in de vakmedia kunnen we o.a. de volgende rollen onderscheiden:

  • Marketingstrateeg.
  • Digitale marketeer.
  • Contentmarketeer.
  • E-mailmarketeer.
  • Social media / Community manager.
  • SEO-specialist.
  • SEA-specialist.
  • CEX / Customer journey-manager.
  • Conversiespecialist.
  • Webanalist.

14 kansrijke nieuwe (online) marketingfuncties

Opleidingsinstituut Beeckestijn Business School onderkent 14 kansrijke nieuwe functies op (online) marketinggebied:

  • Digital marketeer.
  • Inboud marketing manager.
  • Social media / Community manager.
  • Blog en/of vlog manager.
  • Content marketeer.
  • E-mail marketeer.
  • Proposition marketeer.
  • PR / Media relationsmanager.
  • Graphic interaction designer.
  • Social media marketing (SMO) analist.
  • Customer insight manager.
  • Big data manager.
  • Customer experience / Customer journey manager.

De vraag waarop we nog geen sluitend antwoord hebben, is hoe het zorgmarketingvak zich ontwikkelt op dit gebied? Welke nieuwe zorgmarketingfuncties dienen zich aan en welke traditionele zorgmarketingfuncties houden stand?

Investeren in digital skills

De digitale revolutie is niet tegen te houden. Onder invloed van digitalisering zullen economieën en bedrijfsmodellen veranderen. Al deze nieuwe, digitale technologieën veranderen het gedrag van consumenten steeds sneller. De roep om digitale transformatie klinkt luid door menig bedrijf. Iedereen weet dat deze omslag plaatsheeft, maar deze transformatie organiseren is niet zo simpel. Zo moet je in ieder geval over de juiste mensen beschikken, medewerkers met technologische kennis die het verschil kunnen maken. Maar wat als je deze mensen niet hebt?

Dit is een vraagstuk waar veel werkgevers in Nederland mee worstelen. Zo komt in het IAB Digital Marketing Innovation Onderzoek 2017 naar voren dat er in de markt een gebrek aan personeel is met de juiste competenties om deze digitale transformatie door te komen.

Verder komt in de Grote Marketing Enquête 2016 naar voren dat zes op de tien marketeers twijfelt of op de eigen afdeling wel voldoende kennis aanwezig is over marketing technology tools en -software. Kortom, investeren in digital skills is noodzakelijk om te kunnen overleven. Kijk bij opleidingen voor meer informatie.

Auteur: Zorgmarketingplatform