Whitepaper “Jouw impact op de (digitale) zorg van morgen”
Van digitale zorg naar het verhaal van morgen
Het belang van je visie uitdragen, positief en vanuit eigen waarden
Als we de digitale transformatie willen laten slagen, dan is het belangrijk om te bouwen aan het verhaal van morgen en zo de visie uit te dragen. Want als we het ‘slechts’ over digitale zorg hebben, stralen we onbedoeld uit dat digitaal een doel is of iets wat er extra bijkomt. Wanneer digitalisering vanuit het bredere verhaal wordt verteld, positief en vanuit eigen waarden, gaan meer mensen mee in deze ontwikkelingen en krijgen zij de motivatie om eraan bij te dragen. Wat is hierbij belangrijk? Daarover delen we ideeën en voorbeelden in dit hoofdstuk. Daarnaast vertalen we deze door naar concrete adviezen voor jou als bijvoorbeeld communicatieprofessional, marketeer, teamleider of zorgmanager.
Onrust over de toekomst, bij zowel inwoners als medewerkers
De digitale transformatie is merkbaar voor veel patiënten en cliënten. Ze checken digitaal in bij je organisatie, kunnen soms eerder naar huis omdat ze thuis verder begeleid worden en hoeven niet meer voor ieder consult naar het ziekenhuis. Dit brengt ook de nodige onzekerheden met zich mee. Blijft de rol van het ziekenhuis als fysiek gebouw nog bestaan? Kan ik mijn eigen dokter nog wel spreken? Komt de verpleegkundige nog wel langs voor mijn wondverzorging? Belangrijk om deze zorgen serieus te nemen en communicatie hierop af te stemmen.
Leg in je communicatiematerialen, zoals de website, een folder of e-mail, uit waarom je als organisatie iets verandert of iets nieuws aanbiedt. En geef hier een positieve lading aan. Ter illustratie: bij de introductie van beeldbellen in de coronacrisis, waren er enkele organisaties die de volgende boodschap gebruikte: ‘U kunt nu helaas niet naar het ziekenhuis komen, we zijn daarom genoodzaakt om te beeldbellen’. Deze negatieve insteek leidde tot een lage adoptie. Mensen zagen het als een tijdelijke oplossing en wilden liever niet beeldbellen maar wachten tot ze wel weer fysiek naar het ziekenhuis konden. Logisch ook, je gaat liever niet iets nieuws (en soms ook spannends) doen als het niet positief gedreven is. Het is bovendien een gemiste kans, want zorgverleners vertalen deze lage response ook negatief: patiënten willen niet beeldbellen omdat ze graag naar het ziekenhuis komen en ons graag fysiek willen zien.
Communiceer vanuit positieve drijfveren
Ons advies is om dit om te draaien, zet de drijfveren op een rij voor de ontwikkelingen: waarom is digitaal communiceren van waarde voor patiënten en cliënten en wat levert dat hen op? Deel die vervolgens met zorgverleners die een grote rol hebben in de introductie aan patiënten of cliënten. Een mooi voorbeeld is: ‘Wij bieden u graag zorg dichtbij huis, zonder de moeite en tijdsinvestering voor u om te moeten reizen en naar het ziekenhuis te komen. Daarom plannen we uw afspraak in via een beeldbelconsult.’
Daarnaast kun je overwegen om je verhaal over de zorg van morgen, breed in de regio te delen. Denk aan een campagne waarin je, als organisatie of samenwerkingsverband, de toekomstvisie deelt. Via regionale media, online en tijdens bijeenkomsten in de wijk vertel je hoe de zorg toegankelijk blijft, de zorgverleners dichtbij kunnen blijven en zorg makkelijker wordt. Ook digitalisering is onderdeel van dit verhaal, maar dan als logisch vervolg van de eigen toekomstvisie en vanuit positieve waarden.
Van bedreiging naar kans
Voor zorgverleners verandert hun werk natuurlijk door digitalisering. Dit is ook spannend, want blijft mijn werk dan wel leuk, is wat bij sommigen leeft. En soms voelt het zelfs als een negatieve ontwikkeling vanuit de vraag: blijft mijn rol wel bestaan? Is het werk dat ik doe wel belangrijk of kan het vervangen worden door digitale diensten? Begrijpelijke vragen, zeker als je in gedachte houdt dat digitalisering in andere sectoren soms inderdaad voor minder werkgelegenheid heeft gezorgd. Daar tegenover hebben we in de zorg juist alle handen nodig om de (toekomstige) zorgvraag aan te kunnen.
Zorgprofessionals worden regelmatig geconfronteerd met een negatief toekomstscenario van de zorg. Dubbele vergrijzing, oplopende kosten, we worden ouder, 2040 nadert. Los van dat dit feitelijk natuurlijk klopt: wie krijgt energie van deze opsomming? Je raakt er eerder energie op kwijt, want wie wil er straks nog in een sector werken met zo’n somber toekomstscenario. Ja, het is waar dat dit scenario een belangrijke drijfveer is om de zorg echt anders in te richten, maar er zijn legio kansen om de communicatie juist vanuit kansen en positieve waarden in te steken. Je beïnvloedt daarmee het gedrag van zorgverleners veel sterker, dan wanneer je vanuit die dreiging communiceert. Zorgverleners hebben immers veelal gekozen voor hun werk omdat zij graag patiënten beter willen maken. Met de toenemende druk op de zorg moeten ze hun tijd efficiënt besteden aan de patiënt die hun zorg nodig heeft. Slim ingerichte digitalisering helpt hen hierbij, en geeft ze ook nog eens meer werkplezier. Door die ontwikkelingen en drijfveren aan elkaar te verbinden, kun je meer medewerkers écht bereiken.
Positief communiceren voor draagvlak en gedragsverandering
Draagvlak creëer je door je boodschap vanuit waarde en toekomstvisie te brengen, stipten we net al even aan. Dat zien we bij BeterDichtbij ook in de dagelijkse praktijk. Om een voorbeeld te geven: bij organisaties waar digitaal contact het meest positief effect heeft op het dagelijkse werk, zien we dat dit ook een stevige basis heeft in de visie van de organisatie; die gedragen en uitgestraald wordt door het management in alle lagen.
Ook het effectief inzetten van ambassadeurs, bij voorkeur prominente leden van een team, draagt bij aan gedragsverandering. Als zij een stap naar voren zetten en uitdragen dat we gaan veranderen en waarom, zet dat de beweging echt kracht bij. Daarnaast durven succesvolle organisaties ook kritisch te kijken naar hun dienstverlening. Dat betekent ook kiezen, want waar ga je mee stoppen doordat je gaat digitaliseren? Kan die extra telefoonlijn dicht, stoppen we met e-mailen, enzovoort.
Dit is het eerste hoofdstuk uit een whitepaper van BeterDichtbij. Wil je het hele whitepaper lezen? Deze kun je downloaden op de website van BeterDichtbij. Ben je betalend lid van het zorgmarketingplatform, lees het hele artikel dan in de ledenomgeving.
Nog geen lid? Bekijk de voordelen van ons lidmaatschap en ga verder.