Wat kun je als zorgorganisatie met vloggen

Steeds meer zorgorganisaties ontdekken de mogelijkheden van vloggen of overwegen hiermee te starten. Regelmatig krijgt het Zorgmarketingplatform hierover vragen. Vragen zoals wat je daar als zorgorganisatie mee kan en hoe je start. Daarom vroeg het Zorgmarketingplatform vlogexpert Saskia van der Hilst (SimplySas) in een LinkedIn Live sessie vragen van onze volgers over dit onderwerp te beantwoorden.

Wat moet de zorg met vloggen?

‘Niks moet’ is het korte antwoord van Saskia van der Hilst op deze eerste vraag maar vloggen biedt wel degelijk kansen voor de zorg. Vloggen is volgens Saskia een laagdrempelige en persoonlijke manier om medewerkers, patiënten, cliënten en anderen te informeren over het reilen en zeilen in een zorgorganisatie.

Vloggen kun je bijvoorbeeld goed inzetten bij werving. Door te laten zien hoe een werkdag eruitziet, krijg je als kandidaat een veel beter beeld van de organisatie en de collega’s waarmee je gaat werken, dan advertenties of vacatureteksten. Bijna de helft van alle medewerkers stroomt binnen 2 jaar nadat ze zijn aangenomen weer uit. Onderzoek laat zien dat dit komt omdat een baan vaak te mooi wordt voorgespiegeld tijdens de sollicitatieprocedure. Met een eerlijke vlog, gemaakt door mensen van de afdeling zelf, kun je dit voorkomen.

Maar de toepassing van vloggen kan nog breder. Het kan ook drempels verlagen voor patiënten die een bezoek aan het ziekenhuis spannend vinden. Door ze een inkijkje te geven in de organisatie, leren ze als het ware hun behandelaar en de organisatie al een beetje kennen.

Met een vlog kun je tenslotte ook een goed alternatief bieden voor een interne nieuwsbrief waar bijna niemand tijd voor heeft. Een vlog met een weekoverzicht van een leidinggevende is dan soms veel sterker en persoonlijker.

Verdiep je in je doelgroep

Voor wie maak je een vlog. Het is belangrijk je daar vooraf goed in te verdiepen. Uitzonderingen daargelaten, maar niet alles is voor iedereen even interessant. Dat geldt ook voor het format van de vlog. Kies daarom de vlogger en het verhaal dat bij je doelgroep past. Als je de vlog gaat plaatsen op sociale media, hou dan ook rekening met de het kanaal waarop je de vlog plaatst. TikTok hanteert bijvoorbeeld andere formaten en heeft een ander publiek, met eigen verwachtingen, dan bijvoorbeeld LinkedIn of Facebook. Zorg er daarom voor dat als je een blog plaats dat je de begeleidende tekst en het formaat van de blog aanpast aan de specificaties van het sociale media platform.

Een goede balans tussen een uitgewerkt script en een natuurlijke video

Een helder format of een duidelijk script kan je als communicatiespecialist of medewerker helpen om structuur aan te brengen in je vlog. Zo zorg je ervoor dat alle vlogs herkenbaar worden en dat je inspeelt op de verwachtingen van de kijker.

Voorkom alleen dat een vlog te gelikt eruitziet, is de boodschap van Saskia. Hoe meer ‘branding’ een vlog bevat, des te vaker een vlog wordt beschouwd als een commercial. Dat kan de geloofwaardigheid van een vlog aantasten.

‘Gebruik gerust een script maar durf ervan af te wijken’, geeft Saskia aan. ‘Soms gebeurt er iets heel spontaans, daar moet je dan gebruik van durven als het verhaal er beter van wordt. Durf ook af te wijken van je scripts als blijkt dat iets niet goed werkt in je verhaal. Actie is beter dan perfectie’.

Spontane vlogs hoeven niet veel te kosten. Een vlog die met een telefoon is opgenomen, is meestal al voldoende. Maar de plek waar de vlog plaatst kan soms wel bepalen of je er veel of weinig moeite en voorbereiding in stopt. Voor een vlog voor prominente plek op de homepage die langer mee moet, loont het dus om deze professioneler aan te pakken.

Do’s en don’ts van vloggen in de zorg

Tijdens de LinkedIn Live sessie beantwoordde Saskia ook veel vragen van kijkers. Daarin kwamen veel praktische zaken aan bod.

Bijvoorbeeld over de lengte van een vlog. De vuistregel is volgens Saskia maximaal een minuut maar zolang je je publiek weet te boeien, kan bijna alles. Als voorbeeld geeft ze deze LinkedIn Live sessie van een halfuur: “als weinig mensen afhaken, weet je blijkbaar mensen te boeien”.

Gewoon beginnen is het advies van SimplySas. Faciliteer medewerkers de willen vloggen maximaal maar veel middelen heb je er eigenlijk niet voor nodig. Een telefoon is al voldoende, misschien met een extra microfoontje of een statief maar dan ben je al een heel eind. Niet te veel kaders of verplichtingen maar gewoon beginnen, is het devies.