Trends in online zorgmarketing – Deel2
Vijf belangrijk trends in online zorgmarketing:
- Van communicatie naar community.
- Van persoonlijk contact naar beeldzorg.
- Van zorgverlening naar zelfservice.
- Van standaard zorg naar personalized healthcare.
- Van ketens naar platformen.
Deze trends maken deel uit van een serie van 15 trends die beschreven staan in het nieuwe boek Power to the people – Online marketing in de zorg dat medio december 2017 verschijnt.
1. Van communicatie naar community
Consumenten begeven zich massaal op sociale media dus zorgorganisaties gaan daarin mee. Dat geldt ook voor review- en beoordelingssites zoals Zorgkaartnederland.nl en Independer.nl. Nieuwe sociale media zoals Instagram en Snapchat dienen zich voortdurend aan en moeten snel omarmd worden. Social advertising neemt toe vanwege de uitstekende targetmogelijkheden.Sociale media-functies worden steeds vaker tot één geheel geïntegreerd met digitale platformen en online communities.
Gehandicaptenzorgaanbieder ’s Heeren Loo won een prijs met haar cliëntenportaal. Dit online portaal geeft cliënten de mogelijkheid om veilig en toegang tot internet en sociale media te krijgen, waarbij persoonlijk begeleiders en verwanten de inhoud op maat kunnen samenstellen. Voor dit portaal worden meerdere niveaus ontwikkeld zodat zoveel mogelijk cliënten toegang krijgen. Cliënten en begeleiders zijn nauw betrokken bij de ontwikkeling van het portaal.
Pluryn heeft jarenlang een cliëntenportaal gehad. Een veilige omgeving voor cliënten met o.a. games, informatie, contactzoeker, chat en mail. Door de manier waarop mensen tegenwoordig met hun mobieltje en sociale media omgaan, is dit portaal overbodig geraakt en is het tot volle tevredenheid van cliënten vervangen door gesloten Facebook-pagina’s. Op de datingsite Durfjijmetmij.nl kunnen mensen met een psychiatrische aandoening elkaar ontmoeten en zo een partner vinden of nieuwe vrienden maken. Internet als één grote ontmoetingsplaats.
2. Van persoonlijk contact naar beeldzorg
Persoonlijk contact wordt in toenemende mate vervangen door zorg op afstand. Beeldzorg is in veel gevallen gemakkelijker, efficiënter en goedkoper. De overheid heeft voor 2019 als doel gesteld dat iedereen 24 uur per dag via beeld met een zorgverlener kan communiceren. Vandaar dat Pluryn beeldbellen toepast via zorgplatform Quli en experimenteert met Facetime en Skype bij begeleiding en behandeling. Tools die in de markt vrij verkrijgbaar zijn. Thuiszorgorganisatie Sensire was een van de eerste die experimenteerde met beeldzorg: zorg door videocontact via een tablet. Al een aantal jaren krijgen ruim 700 ouderen en chronisch zieken in de Achterhoek zorg en begeleiding op afstand. Ook voor de cure is dit interessant want van de patiënten die op afstand een consult krijgen hoeft het merendeel niet meer naar het ziekenhuis. In de praktijk zal het vaak gaan om een hybride oplossing. Zo gaat zorgaanbieder Cordaan onder de noemer ‘VerzorgingsThuis’ alleenstaande mensen met dementie helpen zo lang mogelijk thuis te wonen met behulp van slimme sensoren in huis, zelflerend alarmsysteem, persoonlijke wooncoach en een app voor zorgverleners en familieleden.
3. Van zorgverlening naar zelfservice
De zorgconsument gaat met behulp van allerlei technologie steeds meer zelf doen. Denk aan Solvo.nl. Een digitaal platform van de oprichters van huizensite Funda waarmee je zelf de beste verzekerde zorg in jouw buurt kan vinden en direct online een consult kan aanvragen. Ziekenhuizen introduceren op grote schaal patiëntportalen. Mensen kunnen daarmee hun eigen medisch dossier beheren, online afspraken maken en mailen met de dokter. Op Mentaalvitaal.nl van het Trimbos instituut staan programma’s, apps en tools gericht op zelfhulp bij onder meer rouw, burnout, mindfulness tot hulp bij stoppen met roken voor jongeren. De Nederlandse GGD’s hebben een eigen appstore gelanceerd. Op de website ggdappstore.nl vind je tientallen apps die gezond gedrag bevorderen. Door deskundigen beoordeeld en gratis te downloaden. Ook komen er steeds meer systemen op de markt waarmee je zelf gezondheidswaarden kunt meten en doorgeven zoals met de ThuisMeetApp van Focus Cura. De zorgklant krijgt de regie in handen.
4. Van standaard zorg naar personalized healthcare
We registreren steeds meer data. Denk aan consumentengedrag en persoonlijke gezondheidsdata zoals bloedwaarden, gewicht, klachten en stemmingen. Met slimme wearables zoals gezondheidstrackers, thuismeetapparatuur, apps en sensoren die steeds vaker op en in het lichaam verstopt zitten. Door de combinatie van al die gegevens, slimme big data-algoritmen en internet zijn gedrag en ziektes steeds beter te voorspellen. Zorg en preventie kunnen daardoor op maat, en voordat de klant er behoefte aan heeft, aangeboden worden. Dan krijg je tijdens het sporten ineens een bericht met: ‘Stopt u maar even met hardlopen, u heeft een grote kans op een infarct, neem contact op met uw arts’. Dit wordt ook wel ‘quantified self’ genoemd. Waarbij de mens in toenemende mate technologie integreert in zijn leven, met het doel gezondheidsinformatie te verzamelen over zichzelf en hiervan te leren. Met enige creativiteit kun je dit ook een vorm van ‘predictive marketing’ kunnen noemen. Zoals Amazon doet. Op basis van big data wil men vanuit snelheidsoverwegingen al pakketten gaan versturen vóórdat de koper de bestelling heeft afgerond.
5. Van ketens naar platformen
Op het gebied van zorg en dienstverlening gaan we van lineaire ketens naar digitaal gedreven platformen. Onder regie van een platformaanbieder worden organisaties, functies en competenties geïntegreerd die nodig zijn om producten en diensten te leveren aan eindgebruikers. Hierdoor kunnen (verschillende) leveranciers (verschillende) toepassingen ontwikkelen voor (verschillende) eindgebruikers. Door dit samenspel kan er ook sneller worden geïnnoveerd. Apple ontwikkelde zich de afgelopen jaren van productleverancier (van onder andere iMac en iPod) tot een platformprovider van muziek (iTunes) en mobiele toepassingen (apps) voor onder andere medische doeleinden. Door het openstellen van zijn platform voor externe partijen zoals app-ontwikkelaars en leveranciers is Apple sneller in staat om nieuwe producten en diensten aan consumenten beschikbaar te stellen. Een voorbeeld hiervan is de samenwerking tussen Apple en de Amerikaanse verzekeraar Aetna. Die gaat gebruikmaken van de gezondheidsapps op iPads, iPhones en Watches. De data die door deze apps worden verzameld gaat de verzekeraar gebruiken voor het aanbieden van gepersonaliseerde polissen en het op afstand monitoren van de gezondheid van verzekerden. Zo worden klanten via hun smartphones herinnerd wanneer zij medicijnen moeten nemen. De Apple Watch kan met korting worden aangeschaft bij het afsluiten van een verzekering.
Deze trends maken deel uit van een serie van 15 trends die beschreven staan in het nieuwe boek Power to the people – Online marketing in de zorg dat medio december 2017 verschijnt.
Bron: Power to the people – Online marketing in de zorg.