Trends in online zorgmarketing – Deel1

Vijf belangrijk trends in online zorgmarketing:

  1. Van tekst naar beeld.
  2. Van advertenties naar verhalen.
  3. Van fysiek naar virtueel.
  4. Van single- naar multi-device.
  5. Van websites naar apps naar sensoren.

Deze trends maken deel uit van een serie van 15 trends die beschreven staan in het nieuwe boek Power to the people – Online marketing in de zorg dat medio december 2017 verschijnt.

1. Van tekst naar beeld

Beelden zeggen meer dan duizend woorden. Daarom ontwikkelde Pluryn al in een vroeg stadium een eenvoudige website voor cliënten met een verstandelijke beperking met cartoons, pictogrammen en animaties. Ook zijn de verschillende levensdomeinen bij Pluryn allemaal te bekijken via animaties, ook op de reguliere site. Met beeld kun je ook abstractere zaken als visies, waarden en zorgprogramma’s begrijpelijk en aantrekkelijk maken voor verschillende doelgroepen.

Zo heeft het Albert Schweitzer ziekenhuis niet alleen een jaarverslag met veel tekst, maar ook een kort filmpje van drie minuten met in vogelvlucht de hoogtepunten van het jaar. Video wordt in toenemende mate als live content gestreamd via sociale media. Met live events als centraal onderwerp van campagnes. Denk aan de jaarlijkse fietsbeklimming van de Mont Ventoux door jongeren met een beperking of het Alpe d’HuZes spektakel in de strijd tegen kanker. Traditionele video, hoe mooi en flitsend ook, wordt echter nog vaak ingezet als push-instrument. De volgende stap is interactieve gepersonaliseerde video met content die de betrokkenheid van de kijker verhoogt en de kijker verleidt tot actie.

2. Van advertenties naar verhalen

Het aanbodgericht adverteren en communiceren is steeds minder effectief. Vandaar de verschuiving naar storytelling en contentmarketing. Verhalen zijn een krachtig middel om mensen emotioneel te raken, te boeien en te binden. Denk aan het verhaal van Howie the Harp. De mondharmonica spelende Howie introduceerde als psychiatrisch patiënt het ‘peer-to-peer’-concept. Mensen met een psychiatrische geschiedenis zetten hun levenservaring en talenten in om elkaar te ondersteunen in hun herstel. Vanuit deze gedachte is een baanbrekend programma ontwikkeld dat wereldwijd wordt opgepakt, ook in Nederland. Verhalen worden tastbaar gemaakt met behulp van ‘content’ die mensen informeert, inspireert, vermaakt of iets leert. Handige tools daarbij zijn user generated content, cocreatie, video en virtual en augmented reality.

Zo maakte het Zuyderland ziekenhuis in navolging van de beroemde Mayo Clinics in plaats van een brochure een feel good-video over ‘de beste zorg bepalen we samen’. Verhalen lenen zich ook goed om doorverteld te worden. Vandaar de aandacht voor ‘influencer marketing’. Benieuwd naar de verhalen van onze cliënten en medewerkers? Kijk dan op de website of het YouTube-kanaal van Pluryn.

3. Van fysiek naar virtueel

Met virtual reality (VR) kunt u de fysieke werkelijkheid digitaal nabootsen. Het biedt legio kansen voor opleiding-, trainings- en behandeldoelen. Zo gebruikt revalidatiecentrum Klimmendaal een ingenieus virtual reality-systeem (Grail) met loopband en een enorm panoramisch scherm van 180 graden om cliënten met bewegingsproblemen nog beter op weg te helpen tijdens de revalidatiebehandeling. Met levensechte simulaties en uitdagingen. Isala Klinieken biedt virtuele hartzorg met telehartrevalidatie. Via een portal kan een verpleegkundige in het ziekenhuis precies zien hoe vaak een hartpatiënt thuis traint, of het in de juiste hartzone gebeurt, enzovoort. Die gegevens ziet de patiënt zelf ook en worden met een beveiligde smartphone naar het ziekenhuis verstuurd.

Virtual reality kan ook nuttig zijn in het orientatieproces van klanten. Bij zorginstellingen en makelaars kunnen senioren zich met behulp van een VR-tour op hun gemak oriënteren op hun nieuwe woonomgeving. De woning naar keuze kan men daarna fysiek bezichtigen. Met augmented reality (AR) kunt u de fysieke werkelijkheid (die je bijvoorbeeld ziet met de camera op je smartphone) verrijken met extra digitale content die automatisch aan het beeld wordt toegevoegd. Zo zijn er AR-apps waardoor je op jouw smartphonescherm direct ziet waar alle nabijgelegen defibrillators zich bevinden. Serious gaming kan door de combinatie van simulatie en spel gebruikt worden voor opleidings- en trainingsdoelen. Het dementiegame is een spel waarmee verzorgenden en mantelzorgers hun kennis op dit vlak kunnen vergroten. Ook zijn er games die kinderen leren omgaan met diabetes. Medewerkers en cliënten krijgen in het Living Lab van Pluryn volop de gelegenheid om de mogelijkheden te verkennen. Zoals via games leren hoe je omgaat met stress en angst. Chatbots kunnen op hun beurt ingezet worden als virtuele assistent voor de klantenservice. The sky is the limit.

4. Van single- naar multi-device

Mobiel internetgebruik stijgt de laatste jaren snel en neemt alleen maar toe. Het marketingdevies luidt steeds vaker: ‘mobile first’. Websites en toepassingen moeten ‘mobile friendly’ en ‘responsive’ zijn. Zodat de weergave zich automatisch schaalt naar het apparaat van de gebruiker: computer, tablet of smartphone. Een belangrijk uitgangspunt voor het design- en ontwikkelproces. GGZ-organisatie U-center ontwikkelde volgens de laatste inzichten haar app ‘Mijn U-center’ Hiermee pakt de cliënt de regie over zijn eigen behandeltraject, op ieder device.

5. Van websites naar apps naar sensoren

In plaats van websites worden steeds vaker apps ontwikkeld. Zo ontwikkelde UMC Utrecht de Happi-App waarmee HIV-patiënten meer grip krijgen op het ziekteproces. Met informatie over medicatie, reizen, metingen en consulten. Zieke en gehandicapte kinderen kunnen met de CliniClowns-App waar en wanneer ze willen, contact hebben met CliniClowns. Ze kunnen chatten en videobellen (webcammen) met de clowns, liveshows en filmpjes bekijken en berichten sturen naar hun vrienden.

Volgens trendwatchers is de smartphone met zijn apps maar een tussenstation. Straks zit de technologie verstopt in of aan je lichaam en sta je direct in verbinding met internet. Dan wordt de telefoon overgeslagen. Door de combinatie van sensoren, internet, grote hoeveelheden data en slimme algoritmes kunnen ziektes voorspeld worden. Af te leiden uit alle metingen die volcontinu gedaan worden. Zo experimenteert het Slingeland Ziekenhuis met slimme pleisters. Die houden de gezondheidstoestand van een patiënt continu in de gaten en zenden de gegevens door naar de arts in het ziekenhuis.

Maar het gaat waarschijnlijk nog verder. Techondernemer Elon Musk (Tesla, SpaceX) heeft het bedrijf Neuralink opgericht. Daarmee wil hij een gebruikersinterface ontwikkelen waarmee het brein van mensen gekoppeld kan worden aan computers. Mens en machine worden één. Volgens Musk nodig voor de ‘race against the machine’.

Deze vijf trends maken deel uit van een serie van 15 trends die beschreven staan in het nieuwe boek Power to the people – Online marketing in de zorg dat medio december 2017 verschijnt.

Bron: Power to the people – Online marketing in de zorg.

Niet gecategoriseerd