Trends in de Zorg 2024 – Een Zorgmarketingplatform whitepaper

Het Zorgmarketingplatform ontwikkelde een trendrapport over trends in de zorg anno 2024. Neem hieronder een voorproefje met het voorwoord. Het volledige rapport van 28 pagina’s is exclusief beschikbaar voor leden binnen onze ledensectie.

Trends in de Zorg – Voorwoord

De zorgsector in Nederland kampt met forse uitdagingen en ingrijpende veranderingen. Door nieuwe technologische ontwikkelingen, een toenemende en verschuivende zorgvraag plus diverse maatschappelijke uitdagingen, moeten zorgorganisaties zich voortdurend aanpassen. Al meerdere jaren brengt het Zorgmarketingplatform deze ontwikkelingen in kaart en bieden we handvatten voor marketeers, communicatiespecialisten en beleidsmakers in de zorg om effectief hierop in te spelen.

In dit trendrapport belichten we tien belangrijke ontwikkelingen die de zorg en zorgmarketing de komende jaren zullen vormgeven. Deze ontwikkelingen hebben we gebundeld in drie thema’s die centraal staan in de zorg en zorgmarketing van morgen:

  • Meer + minder = beter?
  • Technologie met de menselijke maat
  • Houdbare zorg voor morgen

In het eerste thema ‘Meer + minder = beter?’ staat de mens achter zorg centraal. Al jaren hoor je de kreet ‘de patiënt centraal!’. De belangrijkste vraag is hoe je dit bereikt. Binnen dit thema kijken we daarom naar hoe samenwerking binnen zorgketens en het Integrale Zorgakkoord (IZA) hier een bijdrage aan levert. Ook nemen we gepersonaliseerde zorg, oftewel personalized healthcare, onder de loep als mogelijke oplossing? Ook lichten we in dat kader evidence-based healthcare en stepped care eruit. Dankzij grote hoeveelheden data en wetenschappelijk onderzoek weten we steeds beter welke zorg effectief is.

Het tweede thema, ‘technologie met de menselijke maat’ beschrijft hoe diverse technologische ontwikkelingen de zorg veranderen. Hoe houden zorgorganisaties onder invloed van digitalisering, artificiële intelligentie (AI) en de toenemende beschikbaarheid en gebruik van data de zorg nog menselijk en toegankelijk. Technologie brengt enorme kansen maar vraagt ook om investering in mens, kennis en infrastructuur om alle zorgverleners en patiënten aangesloten te houden. Ook diegenen die minder digitaal vaardig zijn.

Zit er een uiterste houdbaarheid aan de zorg van vandaag? Daar gaat het derde en laatste thema ‘Houdbare zorg voor morgen’ over. We onderzoeken of de grenzen van ‘marktwerking in de zorg zijn bereikt. Ook hoe gezond de zorgsector zelf eigenlijk is. We introduceren daarnaast het begrip ‘Corporate Health’ en behandelen de toenemende gezondheidskloof in Nederland en de verantwoordelijkheid van zorgorganisaties om dat gat te dichten.

Met dit trendrapport willen we zorgmarketeers, communicatieprofessionals en andere professionals in de zorg inspireren en ondersteunen bij het navigeren door deze veranderende zorgomgeving. De zorg van morgen vraagt om samenwerking, innovatie en een toekomstgerichte blik. We hopen dat dit rapport een waardevolle gids zal zijn voor iedereen die werkzaam is in de zorgsector en dat het bijdraagt aan het vormgeven van betere zorg voor iedereen.


‘Trends in de Zorg 2024’ is nu beschikbaar als hoogwaardige PDF voor leden van het Zorgmarketingplatform. Download het whitepaper direct vanuit je ledensectie, of lees meer over ons lidmaatschap.

Of wil je ons eerst wat beter leren kennen? Via onze nieuwsbrief blijf je altijd up to date.