Terugblik op de bijeenkomst “Zorg op afstand en levensbestendig wonen”
Afgelopen week organiseerde Zorgmarketingplatform een speciale bijeenkomst met als thema: zorg op afstand en levensloopbestendig wonen. We brachten een kleine groep marketingprofessionals in de zorg bij elkaar, genoten van interessante sprekers, en gingen samen praktisch aan de slag met het BSR-model.
Bossche bollen en goede gesprekken
Vanaf 9 uur in de ochtend opende Kade M in Den Bosch de deuren. Een half uur later, om half tien, leidde Joep van de Ven van Spring marketing officieel de bijeenkomst in met–uiteraard–Bossche bollen en een bakje koffie. Daarna was op 27 juni 2024 het woord aan Frank Bos (MarketingResponse). Drie gevatte stellingen over de toepassingen van artificial intelligence lokten meteen interessante discussies uit onder de gasten.
Het BSR-model
Sarinda Torij nam het stokje over met haar verhaal over diepgaand onderzoek naar levensloopbestendige zorg door middel van het BSR-model; een ontzettend interessant model over hoe demografie eigenlijk niks zegt over de normen en waarden–en dus behoeften–van een individu. Hoe verschillende typen mensen heel anders reageren op zorg op afstand.
Het BSR-model is ontwikkeld door MarketResponse. Dit model, dat gebaseerd is op de leer van psycholoog Carl Jung, brengt de persoonlijke drijfveren van mensen in kaart, en geeft ze aan in kleuren. Rood en blauw staan voor personen met een focus naar zichzelf, terwijl geel en groen personen vertegenwoordigen met een drang naar de groep.
Haar onderzoek naar het model heeft tot verbluffende resultaten geleid in haar eigen werk. Uiteraard spraken we ook over hoe we dit zelf konden toepassen binnen onze eigen werkzaamheden. Zo bleken de gele en groene doelgroepen van het BSR-model niet echt open te staan voor zorg op afstand, en rode doelgroepen juist weer heel erg.
Toepassingen in andere vakgebieden
Wiebe de Ridder van Sweco ging verder in op het BSR-model. Hij besprak hoe het model hem hielp bij projecten van gebiedsontwikkeling binnen een ander vakgebied: architectuur! Toepassing van het model zorgde er voor dat hij woonplekken kon creëren die iedereen op hun eigen manier kon ervaren. Een van zijn voorbeelden betrof een woonconcept in Enschede, waarin de gemeente een ontmoetingsplek van ouderen en jongeren wilde faciliteren, en een ander voorbeeld betrof een huisartsen-project in Zeeuws-Vlaanderen.
Na praktijkvoorbeelden van onze sprekers keerde het gesprek terug naar onze gasten, die met twee stellingen aan de slag gingen in een ronde tafelgesprek. Uiteindelijk werd de bijeenkomst afgesloten met een lekkere lunch op locatie.
Afsluiting
De bijeenkomst bracht verschillende werkvelden samen; we waren vergezeld door zorgverzekeraars en medewerkers van zorginstellingen. Iedereen was erg te spreken over de inspirerende locatie en vindbaarheid. Onze gasten hadden een leuke onderlinge wisselwerking, en meerderen die het event bijwoonden gaven aan meteen al toepassingen te zien van het BSR-model binnen hun eigen werkveld. Iedereen ging vervolgens naar huis met gratis toegang tot de eerste 100 vragen naar een BSR-gerichte AI chat bot ontwikkeld door MarketResponse.
Blijf op de hoogte en profiteer!
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief of word lid van ons platform en ontdek de vele voordelen die we bieden!