Senioren gebruiken internet en sociale media steeds meer

75-plussers is de sterkst groeiende groep internetters. Dat blijkt uit onderzoek van het CBS. Hou je daar al rekening mee met het uitstippelen van je online (marketing) strategie en dienstverlening?

Steeds meer ouderen op sociale media

Ouderen zitten steeds vaker op sociale media als Facebook, Twitter en Instagram.Dat schrijft het CBS op 27 december 2017. Meer dan 60 procent van de 65- tot 75-jarigen zegt er de laatste drie maanden op actief te zijn geweest. Vijf jaar geleden was dat nog minder dan een kwart, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. Ook veel 75-plussers hebben sociale media ontdekt. Vijf jaar geleden maakte nog maar 5 procent er gebruik van. Nu is dat 35 procent.

Van alle Nederlanders ouder dan 12 jaar is 85 procent actief op sociale media. In de jongste leeftijdsgroepen gebruikt bijna iedereen het.

Ouderen zijn ook steeds vaker onderweg online. Van de 65- tot 75-jarige op internet maakt meer dan 60 procent gebruik van mobiel internet. Vijf jaar geleden was dat nog ruim 15 procent. Onder 75-plussers groeide het gebruik van mobiel internet van bijna 5 naar ruim 30 procent. De meeste ouderen gebruiken mobiel internet voor hun telefoon of smartphone. Daarna is de tablet het populairst.

Bron: CBS, 2017.

Social media gebruik onder 65-plussers neemt verder toe

Dit beeld wordt bevestigd door Newcom Research in haar jaarlijkse onderzoek onder 8.194 Nederlanders ouder dan 15 jaar. Ook daar is een stijging te zien in het socialmediagebruik van senioren. De groei van het gebruik van social media zien ze vooral terug in de seniorengroep.

De meest gebruikte socialmediaplatforms worden ook veel gebruikt door ouderen. Zo maakt 36 procent van de 80-plussers (meer dan 1 op 3) gebruik van Whatsapp en maakt 68 procent van de 65-79-jarigen (bijna 7 van de 10) volgens dit onderzoek gebruik van Facebook.

De toename van 65-plussers die social media gebruiken stuwt het gebruik van social media door Nederlanders naar 96 procent. Vorig jaar gebruikte nog 94 procent van de Nederlanders social media.

Bron: Rapport ‘Nationale Social Media Onderzoek 2017’ van Newcom Research.

Digitaal vaardig

Uit onderzoek van seniorenbond ANBO en Google in 2017 onder 65-plusser komt het volgende naar voren:

  • 60 procent van de 65-plussers gebruikt een laptop, smartphone en/of tablet. Ouderen gebruiken de apparaten vooral om online informatie op te zoeken en te internetbankieren. Ook lezen 65-plussers veel nieuwsbrieven en gebruiken ze het internet om routes te plannen en te winkelen. Twee op de drie kijkt wel eens naar een video op YouTube. Zij kijken dan met name naar instructiefilmpjes en informerende video’s.
  • 65 procent van de 65-plussers vindt zichzelf digitaal vaardig. Eén op de drie zou graag actiever zijn online. Als belangrijkste reden daarvoor geven zij dat “internet het leven gemakkelijker maakt”. Ook blijven ze online “beter op de hoogte van activiteiten” en vinden ze “meer informatie over hun interesses”.
  • Meer dan 50 procent van de 65-plussers het lastig vindt om bij te blijven met technologische ontwikkelingen. Een klein deel daarvan (13 procent) vindt zich te oud om het te leren. Eén op de drie zegt dat de mogelijkheden van internet hen te veel tijd kost.

Bron: ANBO, 2017.

Informatie uit eerdere onderzoeken

Inhaalslag internetgebruik

De 75-plusser is wat internet betreft bezig met een inhaalslag. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) na onderzoek eind 2016.

In 2016 kon 60 procent van de 75-plussers thuis het internet op, en 51 procent maakte er ook gebruik van. In 2012 was dat in beide gevallen nog iets meer dan 40 procent. Een stijging in vier jaar van grofweg 20 procent.

Van alle inwoners heeft van ons land heeft 94 procent thuis toegang tot internet, 92 procent maakt er gebruik van. 75-plussers is de sterkst groeiende groep internetters. Enkele cijfers:

75-plussers

60 procent van de Nederlanders van 75 jaar en ouder heeft thuis toegang tot internet en 51 procent maakt daar ook gebruik van. 30 procent van de 75-plussers (1 op de 3) heeft een tablet en/of smartphone.

90 procent van de 75-plussers gebruikt internet om te e-mailen. 70 procent gebruikt internet om te zoeken naar informatie over goederen of diensten en telebankieren. Rond 60 procent doet online aankopen en zoekt naar informatie over gezondheid.

Ruim 22 procent van de 75-plussers (1 op de 5) gebruikt sociale media. De meesten gebruiken vooral sociale netwerken (zoals Facebook).

75-plussers gebruikten de drie maanden voorafgaand aan het onderzoek even vaak een PC, laptop of tablet om het internet op te gaan en minder vaak een smartphone. De helft van de 75-plussers gebruikte maar één apparaat (een PC, een laptop, een tablet of een smartphone) om te internetten.

65-75-jarigen

84 procent van de 65-75-jarigen maakt gebruik van internet thuis. Van de 65-75-jarigen heeft 65 procent een smartphone en 60 procent een tablet.

Van de 65- tot 75-jarigen gebruikt 66 procent het internet om online kranten en nieuwsberichten te lezen en gebruikt 36 procent (meer dan 1 op 3) internet voor sociale media.

65- tot 75-jarigen maakten vaker dan 75-plussers gebruik van een laptop dan van andere apparaten, de overige leeftijdsgroepen geven de voorkeur aan smartphone of laptop. Een kwart van de 65-75-jarigen (1 op de 4) gebruikte maar één apparaat (een PC, een laptop, een tablet of een smartphone) om te internetten.

Online klantbeleving telt

De one-million-dollar vraag is dan natuurlijk: ben jij online klaar voor de grote groep senioren? [Zo niet, dan ben je eigenlijk al (te) laat?] Ben je goed vindbaar en zijn jouw websites en apps voldoende afgestemd op de ‘customer journey’ van senioren in jouw specifieke context van wonen, zorg, service, winkelen, uitgaan, etc.?

Niet onbelangrijk want volgens WUA, marktleider in Digital Experience Benchmarking, begint 98 procent van alle consumenten zijn orientatieproces op een product of dienst online, 70 procent van de consumenten lost zijn problemen met een product of dienst graag zelf online op en 89 procent van de consumenten zegt van aanbieder te ruilen als een service-ervaring tegenvalt. En reken maar dat senioren consumenten zijn.

Een excellente digitale ervaring is dus bittere noodzaak, zeker voor de groeiende groep senioren. Ik kom nog maar al te vaak websites tegen met (te) kleine letterjes, (te) weinig kleurcontrast, etc.

WUA benadrukt dat het helpt om online de beste klantervaring te bieden, omdat uit hun onderzoek al acht jaar blijkt dat het bedrijf met de beste website, 52 procent vaker wordt gekozen dan de nummer twee.

Bron: 75-plussers sterkst groeiende groep internetters, CBS, 27-12-2016. Boek The Digital Excellence Challange, uitgegeven door WUA.

Senior proof

Het aantal senioren neemt de komende jaren sterk toe en steeds meer senioren zijn actief op internet, websites, apps en sociale media met pc, laptop, tablet of smartphone.

Hou je daar al rekening mee met het uitstippelen van je online strategie en dienstverlening? Is jouw organisatie senior proof?