Uit het nieuws – Inzichten uit de Cure

Eigen ervaring patiënt telt

De eigen ervaring van de patiënt is het belangrijkst bij het beoordelen van de kwaliteit van een ziekenhuis: 52 procent van de Nederlanders vindt dit zeer belangrijk. Naast de eigen eerdere ervaring zijn ook van belang: overzicht van ziekenhuiscriteria (36 procent), oordeel huisarts/verwijzers (34 procent) en ervaring van familie/vrienden/kennissen (31 procent). Veel minder van belang worden gevonden: keurmerken (17 procent), ranglijsten als AD en Elsevier (16 procent), het oordeel van de zorgverzekeraar (15 procent) en sociale media (11 procent).
Bron: NVZ, 2016, www.nvz.nl.

Helft patiënten heeft onveilig gevoel

Bijna de helft (45 procent) van de patiënten heeft wel eens meegemaakt dat het fout of bijna fout ging met een medische beslissing. Als het (bijna) misgaat, gebeurt dat in 36 procent van de gevallen op een afdeling in het ziekenhuis en in 30 procent gebeurt dat op de polikliniek. De meeste meldingen gaan over het stellen van een verkeerde diagnose of een fout bij het verstrekken van medicijnen.
Bron: NPCF, 2016, www.npcf.nl.

Wordt aangevuld…….

Auteur: Zorgmarketingplatform.

Niet gecategoriseerd