Klantgericht communiceren – vijf belangrijke verbeterpunten
Klantgericht communiceren blijft moeilijk. Ook in de zorgsector. Dat beeld komt naar voren als je de standaard communicatiemiddelen bekijkt die veel zorgorganisaties inzetten zoals websites, folders en brieven. Telkens zie je hetzelfde gebeuren. In het kort vijf belangrijke verbeterpunten voor zorgcommunicatie op een rij.
1. Zet de klant centraal en niet de organisatie
We beginnen het liefst met informatie ‘over ons’, ‘onze organisatie’ of over ‘onze medewerkers’. Niet de klant staat centraal, maar de eigen zorgorganisatie. Maar dat is niet het eerste waarin klanten geïnteresseerd zijn. Jij wel?
2. Zet de klantbehoefte centraal, niet het productaanbod
Daarna hebben we het graag over onze ‘producten en diensten’. Van onderzoek en operatie tot herstel en nazorg. Maar klanten zijn niet zozeer geïnteresseerd in wat je doet (activiteiten), maar vooral in wat het voordeel is voor de klant (wensen, behoeften en dromen). Klanten hebben niet direct interesse in de details van een behandeling of revalidatie, maar willen graag weten wanneer ze weer kunnen lopen, fietsen, sporten of werken en wat anderen er van vinden.
3. Laat een droombeeld zien en niet de harde realiteit
Natuurlijk laten we zien hoe de zorgverlening er in de praktijk er uit ziet. Maar klanten willen die rauwe werkelijkheid van ziek zijn, aftakeling, pijn en afhankelijkheid liever niet zien. Jij wel? Mensen willen zich kunnen herkennen in en vereenzelvigen met het beeld dat ze voorgeschoteld krijgen. Daarom zien we in tandpastareclame altijd mooie mensen met hagelwitte tanden, met soms een tandarts in een witte jas ter geruststelling. We weten allemaal dat die parelwitte tanden maar voor weinig mensen zijn weggelegd, maar dat is wel het droombeeld dat we graag zien. Communicatie in de zorg schrikt vaker mensen af, dan dat ze er enthousiast van worden en dat zou toch de bedoeling moeten zijn.
4. Maak het de klant gemakkelijk in plaats van moeilijk
We gebruiken graag veel tekst, met lange zinnen, moeilijke woorden en vakjargon. Voor veel mensen is die woordenbrij echter veel te moeilijk. 1,5 miljoen mensen kunnen niet genoeg lezen, schrijven en rekenen om met zorgverleners te communiceren. 25% van de patiënten snapt niet wat zorgverleners ze vertelt. 60% van de Nederlanders begrijpt niet wat zorginstellingen, verzekeraars en overheden schrijft. Patiënten praten over een hersenbloeding of herseninfarct en niet over een Cerebro Vasculair Accident (CVA). Of ze hebben het over een ‘puffer’ als ze ‘inhalator’ bedoelen. Snap jij het nog?
5. Verhalen (emotie) winnen van feiten (ratio)
Zorgorganisaties communiceren graag feitelijke en abstracte informatie. Bijvoorbeeld over de details van een ziekte of behandeling, de kwaliteit van de medische zorg of de score op kwaliteitsindicatoren. Maar daar win je de klant niet mee. Het gebruik van ervaringsverhalen van patiënten werkt beter, zo blijkt uit onderzoek. Daarom wordt video steeds populairder, want beelden zeggen nu eenmaal meer dan duizend woorden. In het bedrijfsleven is al het langer bekend: je wint de klant voor je met emotie en je rechtvaardigt zijn keuze met argumenten.
Bij de buren is het gras niet veel groener
Is klantgericht communiceren alleen in de zorg voor verbetering vatbaar? Helaas niet. In andere branches is het vaak niet anders. Zo kreeg ik onlangs een bericht toegestuurd van een bekende pensioenverzekeraar met de strekking ‘Mogen wij ons aan u voorstellen? Wij zijn pensioenadviseurs van…’. Met het vriendelijke verzoek om het bericht te liken, te sharen of door te sturen. Hoe vaak zou dat gedaan zijn denk je?
Nationale Nederlanden stuurt haar verzekerden brieven met de aanhef ‘Geachte verzekeringnemer’. Gevolgd door zinnen waarin vooral vaak het woordje ‘moet’ in voorkomt. Verzekeraar ASR doet het met ‘Geachte heer / mevrouw’. Bij beide verzekeraars staan klanten met hun hele hebben en houden geregistreerd. Lees het artikel hierover op Frankwatching.com.
We zijn druk bezig met CRM en Big Data om de juiste klant op het juiste moment de juiste boodschap te sturen, maar als het hiermee eindigt, dan is het zonde van alle inspanningen.
En dit is nog maar het topje van de ijsberg. Kortom, er is nog veel werk aan de winkel als het om klantgericht communiceren gaat. Heb je andere zorgcommunicatietips of -ervaringen, dan hoor ik ze graag.