#2 Kijk je mee achter de schermen?
29 maart 2023
Op sociale media kunnen jullie het lezen en zien; we hebben het er maar druk mee. Leden benaderen om te horen hoe ze het Zorgmarketingplatform ervaren, opzeggers bellen om ze te vertellen hoe jammer we het vinden. Natuurlijk gebruiken we dat moment dan ook om te uit te horen over de reden van het vertrek.
Praktisch en toepasbaar
De algemene teneur is dat Corona er flink heeft ingehakt in de zorg. “We werden geleefd”, hoorden we meermaals. De aandacht lag op crisiscommunicatie en op het uitleggen aan patiënten, cliënten, familieleden, bewoners en medewerkers wat er wel kon. En ook wat niet kon. Veel capaciteit van marketing & communicatie ging naar het draaiend houden van de organisatie, dus ook het werven van steeds schaarser wordend personeel. Dan staat je hoofd niet altijd naar nieuwe ontwikkelingen, trends, klantbeleving en zo. Bijeenkomsten konden sowieso niet. En toen de nieuwigheid van webinars en online bijeenkomsten af was, was het daar ook snel mee gedaan.
Jullie lijken vooral op zoek naar praktische informatie. En naar de mogelijkheid om met collega marketeers en communicatiespecialisten van gedachten te wisselen. Horen wat je morgen anders kunt doen, handige tips en tricks en zelfs een bevestiging dat je met de goede dingen bezig bent. Het Zorgmarketingplatform kan daar een bijdrage aan leveren. Maar het moet vooral praktisch zijn.
Adviesraad
Zoals jullie misschien hebben gezien op social media, hebben we sinds enige tijd een adviesraad. Met mensen van binnen en buiten de zorg. We leggen hen onze plannen voor en vragen hen om feedback. Met de billen bloot dus. Want zij geven ongezouten hun mening. Belangrijkste les van de laatste bijeenkomst met de adviesraad: scherper positioneren, duidelijk maken waar je van bent. En het niet te groot maken. Niet te veel vergezichten, maar hou het praktisch en klein.
Zoektocht naar partners
Om het praktisch te maken zijn we op zoek gegaan naar partners. Organisaties maar ook eenpitters die een ruime ervaring hebben op het gebieden van marketing en communicatie in de zorg. En die bereid zijn hun praktische ervaring te delen met onze leden en abonnees. In de vorm van goede whitepapers en praktische trainingen. Ervaring die jij bij wijze van spreken morgen zelf kunt gaan gebruiken. En daar zit mooie ervaring tussen. Binnenkort publiceren we bijvoorbeeld een whitepaper van Olifant Media met praktische tips om je vindbaarheid als zorgorganisatie online te verbeteren.
Ook spraken we uitgebreid met Excap die eerder tijdens één van de bijeenkomsten een persoonlijk verhaal vertelden over klantbeleving in de zorg. Zij hebben veel ervaring met klantbelevings- en medewerkerstevredenheidonderzoek en zijn bereid hun inzichten actief te delen via het Zorgmarketingplatform. Ook gaan zij de bijeenkomst Noord hosten.
Tenslotte zijn we ook in gesprek met Marketrespons en Ipsos. Beide marktonderzoeksbureau’s die regelmatig onderzoek doen in de zorg. En daar komen mooie dingen van waar we jullie de eerstvolgende update meer over zullen vertellen.
Jaarcongres
Hou het klein was het advies van onze adviesraad. We kunnen het toch niet laten om te peilen of er belangstelling is voor een jaarcongres. Een dag lang goede sprekers en praktische workshops. We doen een kleine poll uit om te horen hoe jullie hier tegenover staan.
Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen binnen het Zorgmarketingplatform? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief op de website, volg ons en wordt lid van onze besloten LinkedIn Community groep.