Interview René van Donschot Senior Marketing- en Communicatieadviseur S&L Zorg
Het Zorgmarketingplatform vroeg een aantal zorgmarketeers kort en krachtig naar de grootste trends, kansen, aandachtspunten en tips of anekdotes voor collega-zorgmarketeers. Dit keer in gesprek met René van Donschot, Senior Marketing- en Communicatieadviseur S&L Zorg (gehandicaptenzorg).
Met het oog op de toekomst en het spannende jaar 2018:
Zorgmarketingplatform:
- Wat zijn volgens jou de (3) grootste trends op het gebied van zorgmarketing? Waar moeten zorgorganisaties/zorgmarketeers op marketinggebied zeker mee aan de slag?
René van Donschot:
- In de basis geloof ik niet in speciale zorgmarketingprincipes. In de zorg kun je marketing bedrijven, net zoals in elke andere branche. Vroeger leerde ik, dat marketing draaide om een product en een markt. De laatste keer dat ik keek, is dat in de zorg ook zo. Het gaat dan om een heel uitdagende markt en een complex product. Dagelijks knok ik met mijn collega’s om als zorgaanbieder in het oog te springen bij potentiële klanten, ze te interesseren en verleiden tot contact, binnen te halen en te behouden. Content, SEO, SEA, inbound, call-to-action, leadgeneratie, exit page, we zijn er dagelijks mee bezig. Maar, ik zie gewoonweg het verschil met een regulier bedrijf niet. Daarom zijn er wat mij betreft ook geen specifieke zorgmarketingtrends, maar probeer ik alles op het gebied van marketing te volgen. Omdat in de zorg de focus op marketing niet zo groot is, spring je er overigens al bovenuit, als je eenvoudigweg de basisprincipes toepast.
Zorgmarketingplatform:
- Wat zijn volgens jou de (3) grootste uitdagingen voor zorgorganisaties in jouw deelsector als het om de markt en klant gaat? Waar liggen de grootste externe kansen of bedreigingen?
René van Donschot:
- Focus houden op de klant, blijft uitdagend. Echt denken, alsof je voor elke klant moet vechten ‘de omzet’ nodig hebt.
- De grootste kans zou wat mij betreft echt een volledig persoonsvolgend budget zijn. Volledige keuzevrijheid voor de consument. Dan hebben we als marketeers in de zorg pas echt wat te doen, heerlijk!
- Een grote bedreiging en kans, zouden wat mij betreft toch meer commerciële spelers zijn. Zoals bepaalde klinieken zich, als een soort kwik-fit, specialiseren in commercieel interessante ingrepen. Dat is bedreigend, maar zet je ook op scherp.
Zorgmarketingplatform:
- Wat zijn volgens jou de (3) grootste ontwikkel-/leerpunten voor marketing- en communicatie-professionals in de zorg? In welke kennis/ervaring moeten zorgmarketeers gaan investeren?
René van Donschot:
- Ga terug naar je roots, zoek uit wat je eigen authentieke waarden zijn en gebruik die.
- Laat door anderen vertellen waarom jij geloofwaardig bent. Laat ze ook eerlijk vertellen, waar je nog in zou moeten verbeteren.
- Zorg dat je minder zendt, maar juist gesprekken begint. Durf vragen te stellen aan je volgers/publiek in plaats van altijd antwoorden geven.
Zorgmarketingplatform:
- Heb je tot slot nog een leuke tip/advies/ervaring/anekdote voor jouw zorgmarketing-collega’s?
René van Donschot:
- Na 15 jaar gewerkt te hebben in het bedrijfsleven mag ik me nu al zo’n 2 jaar onderdeel voelen van de zorg in Nederland. Vanuit mijn vak als marketeer luister ik naar klanten en schrijf hun verhalen op, vooral om te zorgen dat we de tevredenheid verder kunnen verhogen.
De media melden vooral incidenten, fouten en missers. Vanuit een kritische journalist goed en vanuit een sensatiebelust publiek geweldig. Natuurlijk overzie ik niet het hele zorglandschap, maar met mijn bescheiden blik, zie ik toch iets anders dan dat wat de media me voorspiegelen.
Wat ik dagelijks tegenkom is veel genuanceerder. Het is soms verdrietig, zwaar of teleurstellend, maar vaak ook juist mooi, ontroerend en hartverwarmend. Wat ik vooral dagelijks zie, zijn mensen met het hart op de juiste plaats. Ouders die knokken voor hun kinderen, maar ook geduld durven en willen hebben voor de beste zorg op de beste plek. Bewoners die de zorg niet beoordelen op een inspectierapport, maar op de omvang van de glimlach van een begeleider. Collega’s die geen dossiers met medische informatie uit hun hoofd kennen, maar wel weten wat een bewoner fijn vindt en waarvan hij of zij die dag gelukkig wordt.
Als we dat reële beeld als marketeers kunnen laten zien, zijn we geloofwaardig en zullen we ons ‘product’, goede zorg vanuit het hart ook kunnen verkopen.
Bedankt René voor je bijdrage en veel succes met alle marketinguitdagingen!
Auteur: Zorgmarketingplatform
PS: in gesprek gaan met collega-zorgmarketeers kan prima op de bijeenkomsten van het Zorgmarketingplatform. Kijk bij Agenda voor de geplande bijeenkomsten.