FCIC en Nieuw Mastelrade winnen Gouden Oor Award Zorg 2014

Family Centered Intensive Care (FCIC) en Nieuw Amstelrade hebben allebei de Gouden Oor Award 2014 gewonnen voor de manier waarop ze luisteren naar de patiënt c.q. cliënt een plek hebben gegeven in de zorg.

Family Centered Intensive Care (FCIC)

Het project Family Centered Intensive Care (FCIC) is een gezamenlijk initiatief van het Kennemer Gasthuis, Erasmus MC en de Gelderse Vallei in samenwerking met het lectoraat Acute Intensieve Zorg van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.

Met het project, waaraan inmiddels ook het Radboud UMC en ziekenhuis Rivierenland Tiel zijn aangesloten, willen de betrokken partijen familieleden en naasten van patiënten die op de IC liggen nauwer bij de behandeling en het herstel betrekken. Het idee is dat gevoelens van hulpeloosheid, angst, ongerustheid en stress een negatieve impact op het herstel van de patiënt hebben. Soms kunnen ze zelfs leiden tot nieuwe aandoeningen als PTSS of depressie.

Door familie en naasten te betrekken bij het zorgproces nemen gevoelens van angst en stress af, wat een gunstig effect heeft op het ziektebeloop en de kwaliteit van leven.

Om de behoeftes, noden en vragen van familieleden in kaart te brengen heeft het netwerk Family Centered IC inmiddels verschillende hulpmiddelen ontwikkeld.

In de categorie cure was er daarnaast een Gouden Oorkonde voor GGZ Noord-Holland Noord, dat de feedback van de cliënt sinds kort gestructureerd niveaus meeneemt teneinde de kwaliteit van de zorg te verbeteren. Dit heeft onder meer geresulteerd in spiegelgesprekken waarbij het behandelteam anderhalf moet luisteren naar de ervaringen van ex-cliënten en hun familie en een tevredenheids-app.

Nieuw Amstelrade

Winnaar in de categorie care was Nieuw Amstelrade uit Amsterdam. De aanbieder van zorg, begeleiding, dagbesteding en behandeling voor cliënten met een lichamelijke beperking en/of niet aangeboren hersenletsel kreeg de Gouden Oor Award voor de manier waarop de behoeften van de cliënten centraal worden gesteld in het hele zorgproces.

Naast deze methode van person centered planning heeft Nieuw Amstelrade ook twee cliënten aan het managementteam toegevoegd,zodat de stem van de cliënt ook op organisatorisch niveau blijvend gehoord wordt.

Runner-up in de categorie care was de Stichting Perspektief in Delft. De organisatie kreeg een Gouden Oorkonde voor de manier waarop cliëntdeskundigheid wordt ingezet bij het trainen en briefen van professionals.

Gouden Oor Award Zorg

De Gouden Oor Award Zorg vestigt de aandacht op best practices uit de zorg om van te leren. De Gouden Oor Award Zorg beloont zorgorganisaties die met succes het luisteren naar klanten aantoonbaar hebben versterkt. Op die manier worden goede voorbeelden zichtbaar en verspreid.

De toetsingskaders om de best practices vast te stellen zijn gebaseerd op de Gouden Oor Standaard en op de Europese norm voor ‘Service Excellence’ (CEN/TS 16680). .

Auteur: Zorgmarketingplatform.

Bron: De Gouden Oor Award Zorg 2014.