De toekomst van marketing richting 2025

Hoe ziet de toekomst van marketing eruit? Richting 2025? Nima ging eind 2020 samen met Hogeschool Utrecht op zoek naar het antwoord. Men ging o.a. in gesprek met een groot aantal professionals uit het marketingvak waaronder marketinggoeroe Mark Ritson.

6 trends, 4 scenario’s en 6 kerncompetenties

Daaruit distilleerde men 6 trends, 4 scenario’s en 6 kerncompetenties voor de toekomst van marketing én de marketingprofessional. Een kort verslag van de online sessie op 27 januari waarin de toekomst van marketing aan de orde kwam.

Trends in marketing:

1. Technologische innovatie.
2. Klantbeleving.
3. E-commerce met direct to consumer.
4. Data ethiek en privacy.
5. Purpose en impact.
6. Sales activatie.

Toekomstscenario’s marketing:

1. Impact first, Data driven.
2. Profit first, Data driven.
3. Impact first, Human Inspired.
4. Profit First, Human Inspired.

Kerncompetenties marketing:

1. Ondernemerschap en business sense.
1. Samenwerken en coalitievorming.
2. Creativiteit, flexibiliteit en nieuwsgierigheid.
3. Sociale- en gedragskennis i.c.m. data en technologie.
4. Maatschappelijk bewustzijn: purpose en impact.
5. Ethisch en kritisch denken.

Basis van marketing

De basis van marketing blijft volgens de onderzoekers bestaan uit (1) de klant centraal, (2) een sterke merk-klant relatie en (3) de marketingmix met de vier of zes P’s.

Marketingopleidingen

De trends, scenario’s en kerncompetenties vormen voor de initiatiefnemers inspiratie voor het verder vormgeven van marketingopleidingen, trainingen en seminars.

Kijk voor marketingopleidingen zeker ook bij onze opleidingspartners of in onze agenda.