5 tips voor het gebruik van social media in de zorg
Spring marketing ondersteunt regelmatig zorgorganisaties met hun social media en geeft ook regelmatig hele praktische trainingen over dit onderwerp. Voor zowel beginners als gevorderden. Daar krijgen we regelmatig dezelfde vragen. In deze blog delen we graag een aantal van de meest gestelde vragen.
Hoe bepaal je of je het goed doet op social media?
Alles is relatief. Ook goed of minder goed op de socials. Belangrijk is in om in elk geval de volgende maatstaven in de gaten te houden:
1. Kijk naar de metrics
Metric is zo’n marketingwoord voor statistiek. Een goede maatstaaf voor de beoordeling of je het goed doet op social media is het begrip engagement rate. Dit getal geeft de totale betrokkenheid weer die jouw bericht genereert. Je berekent de engagement rate op de volgende manier:
Engagement rate = likes + comments + shares / totaal aantal volgers * 100
Wanneer is jouw engagement rate goed? Daarvoor kun je de volgende vuistregels hanteren:
< 1% = laag
Tussen 1% en 3.5% = gemiddeld / goed
> 3,5% = hoog
Nu is 3,5% volgens sommigen hoog. Op een training voor leden van VPTZ Nederland hadden we laatst een deelnemer die op een post een engagement rate van boven de 100% had. Dat is pas hoog! Bekijk de post eens en beoordeel zelf hoe het komt dat deze post het zo goed heeft gedaan.
2. Kijk eens goed naar je volgers
Soms zegt engagement rate echter heel weinig. Als al je vrienden reageren en je doelgroep niet, dan zegt een hoge rate nog weinig. Check daarom eens of jouw volgers of die van de organisatie waarvoor je werkt wel tot één van je doelgroepen behoren? Welke belangrijke doelgroepen missen er nog? Als je belangrijke doelgroepen mist in je volgersbestand is de kans groot dat je post niet terechtkomt bij de personen waarvoor die bedoeld is.
Loop dus gewoon eens door het lijstje van volgers. Wat valt je dan op? Doe dat ook eens bij de mensen die een comment achterlaten, je bericht liken of doorplaatsen. En bedenk dan dat huisartsen elkaar volgen. Transferverpleegkundigen ook. Plastisch chirurgen ook. Reageert een huisarts dan op je bericht, dan kun je ervanuit gaan dat je bericht daardoor automatisch een grotere groep huisartsen bereikt.
Hoe vergroot je jouw aantal volgers?
Ook zo’n lekkere vraag waar niet een eenduidig antwoord op te geven valt.
1. Creëer relevante content
Creëer content die specifiek en relevant is voor de doelgroep waarvan je het aantal volgers wilt verhogen. Alles voor iedereen is in dit geval niets voor iedereen. Bied je steeds content die interessant is voor een doelgroep dan is het voor hen automatisch interessanter om jou te volgen.
2. Vraag je volgers actief om je posts te delen
Wil je het aantal potentiële cliënten dat jou volgt verhogen? Vraag dan actief of jouw huidige cliënten je posts willen delen. Wil je het aantal huisartsen dat je volgt verhogen? Vraag dan actief of de huisartsen die je volgen jouw posts willen delen. Grote kans dat deze personen veel connecties op social media hebben die binnen dezelfde doelgroep vallen. Zo word je direct zichtbaar voor de doelgroep die je wilt bereiken.
3. vraag je doelgroep actief om jou te volgen
Tot slot kun je jouw doelgroep ook persoonlijk uitnodigen of vragen om je social media accounts te volgen.