5 handvaten voor social media gebruik in de zorg

Ook als zorgorganisatie kun je tegenwoordig niet meer om social media heen. Voor sommige communicatiespecialisten een zegening, omdat ze kunnen lezen en schrijven met het medium. Voor anderen voelt het misschien wat onwennig, of zelfs ongemakkelijk aan. Behoor jij tot die laatste groep? Dan delen we in deze blog 5 vuistregels over de inzet van social media voor jouw zorgorganisatie.

1. Post frequent, maar niet té veel

Door regelmatig te posten blijf je onder de aandacht van je volgers. Daar zit wel een grens aan. We raden je af om ‘te veel’ te posten. De scheiding tussen veel en te-veel is best lastig. Als het bereik terugloopt of mensen je posts niet meer ‘liken’ of doorplaatsen dan ben je misschien wel te vaak aanwezig. Wanneer je iedere dag een bericht plaatst, kunnen je volgers zich hieraan gaan storen, vooral als de berichten op elkaar lijken.

Dagelijks aanwezig mag best – en zelfs meerdere keren per dag mag – als je maar verschillende doelgroepen aan blijft spreken en daarbij verschillende boodschappen hanteert.

De vraag is nu, hoe vaak moet je dan precies posten zodat het niet te veel, maar ook niet te weinig is? Krijgt je bericht na twee dagen geen nieuwe views meer? Of realiseert je post geen nieuw bereik, dan is het tijd om een nieuwe post te plaatsen. Krijgt je post tot een week na plaatsen nog nieuwe views? Laat deze post dan gewoon doorlopen.

2. Maak een checklist

Creëer een checklist die je telkens nagaat voordat je een nieuwe post plaatst. Zo weet je zeker dat er consistentie in je berichten zit. En je geen ‘slechte’ content plaatst. Zodat je berichten goed opgepikt worden door je doelgroep. Wij adviseren om de volgende punten in je checklist op te nemen

  • Check je bericht altijd op spelling en taal. Als je professioneel wilt overkomen moeten je berichten ten minste vrij zijn van spelfouten.
  • Controleer of de informatie die je wilt posten gedeeld mag worden online. Heb je een leuke foto die je wilt delen, maar staat er een patiënt of cliënt herkenbaar in beeld? Check dan eerst even of deze persoon wel in beeld mag komen, dit bespaart je heel veel ellende.
  • Houd bij wanneer je doelgroep het meest actief is en plan berichten in op basis van deze activiteit. Hiermee bereikt je post zo veel mogelijk mensen. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld een planningstool zoals Hootsuite.
  • Gebruik je in je social media posts linkjes naar bijvoorbeeld je website? Check altijd of deze linkjes werken en naar de juiste pagina verwijzen.

3. Wees persoonlijk

Social media is een verlengstuk van je organisatie. Het werkt het beste als je hiermee je doelgroep aan je weet te binden. Dit kun je op twee manieren bereiken:

  1. Deel content waar je doelgroep iets aan heeft. Achterhaal welke onderwerpen belangrijk zijn voor je doelgroep. Of welke (onbeantwoorde) vragen je volgers hebben. Door hierop in te spelen is je content relevant voor (potentiële) patiënten of cliënten.
  2. Stuur niet alleen maar berichten naar je doelgroep, maar zoek interactie. Plaats berichten waarin je om een reactie vraagt en reageer actief op comments of berichten die je terugkrijgt van je doelgroep.

4. Houd rekening met beroepscodes

Ook in de zorg gelden geschreven en ongeschreven regels waar je social media posts aan moeten voldoen. Allereerst moet een post respectvol zijn. Voor je patiënten, cliënten of verwanten en ook voor je leveranciers en collega’s. Dat spreekt voor zich.

Daarnaast gelden wettelijke regels op het terrein van bijvoorbeeld geheimhoudingen en de AVG. Deel bijvoorbeeld geen informatie die te herleiden is naar een patiënt of cliënt. Wanneer je foto’s of video’s deelt op social media, zorg er dan voor dat er geen patiënten of cliënten herkenbaar in beeld zijn. Of zorg ervoor dat zij hiervoor toestemming hebben gegeven. Regel dat je collega’s hiervan op de hoogte zijn.

5. Ga adequaat om met negatieve reacties

Zoals we in één van onze vorige blogs al aangaven, kan social media een plek zijn voor nare of negatieve berichten. Ook jouw organisatie kan hiermee te maken krijgen als je zichtbaar bent op sociale media. Organiseer dat je hier adequaat op kunt reageren. Heeft iemand een negatieve review over je achtergelaten of social media? Ga er respectvol mee om. Ga niet in discussie, toon begrip voor de reacties en bedank de persoon voor zijn of haar feedback. Het helpt jou als organisatie namelijk om inzicht te krijgen in wat er beter kan in je organisatie. Ga met de kritiek ook echt aan de slag en communiceer een eventuele oplossing die je hebt gevonden.  Voer de discussie bij voorkeur niet online maar vraag of je kunt bellen of laat de klager persoonlijk contact opnemen. Dat geeft iemand ook het gevoel dat zijn reactie serieus wordt genomen. Als deze oplossing tot een verbetering leidt, ook voor (potentiële) patiënten of cliënten, vertel dit dan vooral zeker ook op social media.