15 jaar Zorgmarketingplatform – korte terugblik

Het begint in 2004

‘Hoe pakken andere zorgorganisaties de marketing op?’ Deze vraag, van de toenmalige marketingmanager van thuiszorgorganisatie Sensire, was in 2004 de aanleiding om het Zorgmarketingplatform te starten. Als kennisplatform voor marketing in de zorg. Voor netwerken, kennisdeling, inspiratie en innovatie.Met de ambitie om marketing in de zorg in Nederland sterker op de kaart te zetten en het zorgmarketingvak verder te professionaliseren. Door het uitwisselen en delen van kennis, ervaring en best practices. Maar ook om de markt- en klantgerichtheid, het ondernemerschap en het innoverend vermogen van zorgorganisaties te versterken. Gereguleerde marktwerking was immers een feit?!Zo gezegd, zo gedaan. De eerste informele bijeenkomst was in mei 2004 aan een keukentafel, in Amsterdam. Met zes deelnemers uit het oosten en zuiden van het land.

Voor én door zorgmarketeers

Het Zorgmarketingplatform is vanaf het allereerste begin een platform voor én door zorgmarketeers. Primair bestemd voor professionals (in dienst) van zorgorganisaties op het gebied van marketing, communicatie, verkoop, service en innovatie. We wilden zeker geen bijeenkomsten die overspoeld werden met al te enthousiaste consultants en verkopers van bureaus en leveranciers.Tijden veranderen, ook bij ons. Sinds 2016 kan iedereen lid worden van het Zorgmarketingplatform. Daarmee kunnen we nog meer kennis en ervaring ‘aanhaken’ waarvan zorgorganisaties en marketeers kunnen profiteren. Aan het lidmaatschap zijn van tal van voordelen verbonden zoals toegang tot en korting op bijeenkomsten en kortingen op workshops en opleidingen bij onze opleidingspartners.

Bijeenkomsten, themasessies en onderzoek

Het Zorgmarketingplatform organiseerde tot nu toe meer dan 100 bijeenkomsten en themasessies. Met al snel meer dan duizend marketing- en communicatiemedewerkers, zorgmanagers en bestuurders als deelnemer.Om inzage te krijgen in de stand van zaken van marketing in de gezondheidszorg voerden we in 2007, 2009, 2011, 2016 en 2019 een kort onderzoek uit onder zorgmarketeers. De resultaten laten zien dat marketing in de zorg alle kenmerken heeft van een ‘niche’ en een kwestie is van lange adem.

Vele hoogtepunten

Hoogtepunten waren natuurlijk de vele goed bezochte bijeenkomsten en kennissessies. Met inspirerende en leerzame bijdragen van een groot aantal marketing- en communicatieprofessionals van diverse zorgorganisaties.Tussen 2004 en nu waren dat sprekers van o.a. Beweging 3.0, Laurens, Canisius Wilhelmina Ziekenhuis, Albert Schweitzer Ziekenhuis, GGZ Friesland, Indigo, Attrium MC, Riagg Maastricht, Drie Gasthuizengroep, Optimal Care kliniek, Curavista, Reinaerde, Sint Lucas Andreas Ziekenhuis, Het Oogziekenhuis, Tante regel het, Rijnstate Ziekenhuis, Afslankacademie, Menzis, Groene Hart ziekenhuis, Verian, MC Haaglanden, Havenziekenhuis, Groenhuysen, Haga Ziekenhuis, De Drie Notenboomen (Thomas huizen, Herbergier, Zorgbutler), Buurtzorg, Diakonessenhuis, Pluryn, S&L Zorg, Bravis ziekenhuis, Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen (SAZ), Argos Zorggroep, Kwintes, De Wever en Gezondheidsstudio.Daarnaast zijn er o.a. ook sprekers geweest van Kiwa Carity (marktinformatie en analyse), Cendris (doelgroepsegmentatie), Pennock & Postema (gedragsbeïnvloeding en nudging), Maxwell (hospitality), Indora Managementadvies (klantgedreven innoveren en strategische wendbaarheid), Management Talent (nieuwe businessmodellen in de zorg), T-Workx (ambassadeurschap), Leadrs (online marketing), Zorgbroeders (klantreizen in de zorg), FocusCura (zorginnovatie), Spring marketing (sociale media in de zorg) en Rob Beltman (marketingorganisatie van de toekomst).De thema’s varieerden met de tijdsgeest, trends en hypes mee. Van strategische marketing, marktonderzoek, marketingcommunicatie, branding, customer journey en persona’s, online marketing, sociale media en zorgverkoop tot zorginnovatie, nieuwe zorg- en serviceconcepten (zoals zorghotels), ondernemen in de zorg en CRM in de zorg.Zeker de eerste jaren stonden sprekers soms met knikkende knieën hun verhaal te houden voor de zorgmarketingcollega’s in de zaal. Daar is de laatste jaren geen sprake meer van. Ook wat dit betreft zie je dat het zorgmarketingvak verder professionaliseert. Bijzonder was de presentatie van Jos de Blok van Buurtzorg in 2009. Een uur lang vertelde hij dat marketing in de zorg maar onzin was om tegelijkertijd een dijk van een marketingverhaal te houden. Want Jos weet het ongetwijfeld ook, marketing is meer dan promotie.

Soms zit het mee, soms tegen

Naast de vele hoogtepunten was er ook een forse tegenvaller. Namelijk de kortstondige samenwerking met een marketingbureau uit het noorden van het land die samen met ons het Zorgmarketingplatform verder wilde versterken. Dat klonk goed, maar viel in de praktijk bitter tegen.  Daar zijn we snel mee gestopt, weer een ervaring rijker.

Samen sterk

Het Zorgmarketingplatform werkte door de jaren heen, en nog steeds, samen met verschillende brancheorganisaties, congresorganisatoren, mediabedrijven en gespecialiseerde kennis- en opleidingsinstituten. Zo organiseerden we al een paar keer een druk bezochte bijeenkomst samen met VGN en Actiz en waren we enkele keren present op zorgevenementen in de jaarbeurs. Op het gebied van zorgmarketingopleidingen werken we nauw samen met verschillende opleidingsinstituten.

Aan de weg timmeren

Het Zorgmarketingplatform timmert na vijftien jaar nog steeds aan de weg. Uiteraard zijn we actief met onze eigen website en hebben we onze eigen community-groepen op LinkedIn en versturen we regelmatig tweets en nieuwsbrieven naar leden en een groot aantal mensen die geïnteresseerd zijn in de activiteiten van het Zorgmarketingplatform en het zorgmarketingnieuws.Nieuw zijn de regiobijeenkomsten die we samen met zorgorganisaties uit een bepaalde regio organiseren. Indachtig het motto: het Zorgmarketingplatform komt naar je toe! Ook organiseren  kennispartners steeds vaker specifieke kennis- en inspiratiesessies over tal van onderwerpen.Het Zorgmarketingplatform is ook al een paar keer actief geweest in België waar steeds meer sprake is van vormen van marktwerking, bijvoorbeeld met de invoering van een persoonsvolgendbudget.Goed voorbeeld doet volgen, ook op zorgmarketinggebied. De afgelopen jaren zijn er diverse zorgmarketingnetwerken, -academies en –festivals verschenen die zich graag door het Zorgmarketingplatform laten inspireren. Soms letterlijk door het overnemen van ideeën en teksten. We beschouwen het graag een compliment.

Regelneven

Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies) is vanaf het allereerste begin betrokken als initiatiefnemer en coördinator. Door de jaren heen met ondersteuning van verschillende netwerkpartners zoals Jordi Damen (Leadrs), Thijs Koevoet (T-Workx) en Walter Kienhuis (Management Talent). Dank aan alle regelneven! En aan alle samenwerkingspartners!

Still going strong

Kortom, het Zorgmarketingplatform is al vijftien jaar hét kennisplatform voor marketing in de zorg. Het eerste, grootste en actiefste platform voor marketing in de zorg. Still going strong zoals ze dat zeggen. Kijk voor een actueel aanbod van activiteiten de agenda op onze website. Op naar de volgende 15 jaar!